martes, 11 de noviembre de 2014

El currículum de primària

En aquesta nova entrada parlaré sobre el currículum escolar, basant-me en la lectura de "El currículum en la escuela de primaria". Al principi, pensava que el currículum eren només els continguts que cada mestre havia de transmetre als seus alumnes, segons unes pautes determinades, no coneixia pas el concepte de "Currículum ocult", però amb aquesta lectura, he après que no tot el que s'ensenya a l'escola està preestablert.

 L'altre dia vaig sentir com la mare d'un nen explicava que el seu fill té un amic que és negre, a aquesta dona li sorprenia que quan el seu fill li descrivia a aquest amic, en cap moment feia referència al seu color de pell, com si realment entre ells dos no existís cap diferència. Segons la meva opinió, això és degut a que el mestre o la mestra d'aquestos nens, mai ha menyspreat a cap dels seus alumnes per les seves diferències, com malauradament passa en alguns llocs, i ha aconseguit inculcar els valors de respecte també en els seus alumnes, però no de forma intencionada, ja que no és pas una pauta que surt en el currículum de primària.

Després d'aquesta reflexió, i tornant a la lectura, es pot dir que el currículum es va originar al 1973, però no va ser fins al 1981 quan es varen establir els seus objectius d'aprenentatge. Aquest currículum sorgeix a causa de la necessitat d'un canvi, ja que els programes que havien abans a les escoles no tenien en compte les diferències socials dels alumnes, el descontent que aquesta situació provocava, va propiciar uns canvis al currículum; Havia de concretar uns continguts (els quals es divideixen en procedimentals, conceptuals i actitudinals) per ensenyar a cada etapa, i la manera d'ensenyar-los, havia d'anar més enllà de la simple instrucció i havia de basar-se en la formació personal i social de cada alumne, més que en aprendre conceptes. Això últim em recorda al que vaig tractar a una entrada anterior basant-me en les idees de Tonucci, ja que ell deia que un bon mestre no es centra només en el temari, sinò també en ensenyar valors als seus alumnes.



Imatge pròpia, creada amb CmapTools

Per a configurar el currículum, aquest s'ha d'analitzar des de diferents perspectives per obtindre una definició útil. Aquest, no ha de ser un document tancat amb programes únics, ha de tenir en compte els interesos de cada alumne, per així aconseguir el desenvolupament integral de tots ells, per tant, que sigui la base del procés d'educació no vol dir que ha de ser rígid, ha de ser analitzat i reflexionat per les persones que l'han d'executar. A més, per elaborar-lo, s'han de tenir en compte diverses qüestions sobre el currículum:
-El currículum conté continguts i objectius per integrar als alumnes en la societat.
-No pretén ser un producte final tancat, sinò obert, flexible, i analitzat i adaptat per a cada centre.
-Recull objectius i continguts que tenen relació amb disciplines, habilitats necessàries, i actituds i valors que acompanyen als continguts i orientacions per a que els mestres descriguin les seves intencions educatives.
-És un document obert i flexible, amb diferents objectius i vies d'accés.
-Que sigui un document obert presenta un risc, però permet modificar-lo segons les necessitats dels alumnes.
El currículum es divideix en tres nivells; el primer nivell de concreció, el qual determina els continguts que s'han d'ensenyar, la manera de fer-ho, i el que s'ha d'haver assolit al finalitzar cada etapa. El segon nivell de concreció, on es presenten els projectes curriculars del centre, concretant els tipus d'objectius, els continguts més rellevants, i les opcions organitzatives i metodològiques. El tercer nivell de concreció, que recull els objectius, continguts i accions educatives que tenen relació amb els alumnes, a més, es plantegen activitats d'aprenentatge i evaluació que es realitzen diariament, adaptades a cada alumne si és necessari.

Escuela rural (Uruguay, 189X)
Imatge extreta de Flickr, sota llicència Creative Commons

La lectura exposa també el concepte el qual he nomenat abans, el currículum ocult; aquest engloba tots els aspectes del currículum que no es poden observar a simple vista, però que tenen una gran rellevància, com poden ser els valors, i que els alumnes adquireixen sense adonar-se'n. La finalitat d'aquest currículum és assegurar la igualtat d'oportunitats a tots els ciutadans.

Al llarg del temps, els continguts del currículum han anat canviant, i el repte de l'escola ha estat el de oferir una cultura àmplia i variada, per així ensenyar als alumnes a aprendre de manera autònoma, l'escola, per tant, no es centra en simples continguts disciplinaris.


Després d'aquesta lectura, crec que és important que el currículum serveixi de referència per saber els contingus que s'han de donar a classe, però penso que mai ha de posar barreres al desenvolupament de l'alumne com a persona, perque a vegades ens centrem tant en obtindre bons resultats, que deixem de costat coses tan importants com els valors. 
Una foto publicada por Garbiñe (@garbi.ibz) on
           Imatge pròpia, extreta de Instagram 

No hay comentarios:

Publicar un comentario